Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej udostępniła bezpłatne narzędzia, pozwalające lepiej poznać pracę w tej branży. W opracowaniu ich założeń brali udział m.in. pracownicy MUP.
Pakiet młodzieżowy
Rada Sektorowa udostępniła właśnie istotne elementy pakietu młodzieżowego, czyli zbioru bezpłatnych narzędzi, które mają pozwolić młodym ludziom na poznanie pracy w komunikacji marketingowej, nauczycielom przedmiotów zawodowych na lepsze przygotowanie kandydatów do pracy w sektorze, a doradcom zawodowym skuteczniejsze wspieranie klientów w konstruowaniu ścieżek kariery i planowaniu rozwoju zawodowego. Na pakiet młodzieżowy składają się obecnie:
• Gra na smartfony z systemem operacyjnym Android: Super Staż, która jest dostępna również w wersji Edu, w której została wzbogacona o materiały dodatkowe dla doradców zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu,
• Poradniki: dla uczniów, nauczycieli praktycznej nauki zawodu i doradców.
Niebawem udostępnionych zostanie również siedem filmów zawodoznawczych, które uzupełnią wymienione powyżej materiały.
Super Staż!
W grze wcielamy się w postać młodego człowieka, który za namową kolegi rozpoczyna staż w agencji komunikacji marketingowej. Tam przechodzi proces rekrutacji. Poznaje ludzi, którzy piastują jedenaście typowych dla sektora stanowisk. Zapoznaje się również z zadaniami i specyfiką pracy, m.in.: interpretuje brief klienta, bierze udział w procesie debryfingu, czyli sesji pytań uszczegółowiających oczekiwania zleceniodawcy wobec kampanii komunikacyjnej, konstruuje wyobrażenie persony, czyli postać idealnego nabywcy produktu, planuje strategię i dobiera do niej narzędzia. Po wykonaniu wszystkich zadań gracz może pobrać certyfikat potwierdzający zakończenie Super Stażu. Aplikacja ma prostą, przyjazną formę komiksu, a uczestnik dzięki niej poznaje również kampanie nagrodzone w branżowych konkursach.
Zespół poradników
Poradnik dla uczniów również może mieć formę gry. Autorzy nawiązali do cyklu indywidualnych gier fabularnych, znanych pod anglojęzyczną nazwą Fighting Fantasy. Zawodnik na początku określa poziom swoich umiejętności w dziesięciu kategoriach, które zostały wskazane przez firmy z sektora w Branżowym Bilansie Kapitału Ludzkiego, jako najważniejsze w tej pracy. Następnie wykonuje zadania, dzięki którym gromadzi punkty wiedzy i doświadczenia. Spotyka się m.in. z typami firm charakterystycznymi dla sektora komunikacji marketingowej oraz poznaje różne stanowiska pracy, takie jak np.: media planner, digital ekspert, lub graphic designer. Poradniki dla nauczycieli i doradców odnoszą się do tych samych obszarów, natomiast poruszane kwestie zostały pokazane po innym kątem. Na przykład w poradniku dla nauczycieli uwypuklono luki kompetencyjne, które pracodawcy widzą u kandydatów. W materiałach dla doradców większą uwagę poświęcono formom rekrutacji. W obu znalazły się też krótkie scenariusze zajęć.
Kielecki wkład
Dotychczasowe materiały pakietu młodzieżowego wykonała na zlecenie Sektorowej Rady renomowana firma PROGRA z Gdańska. Pracę nad tymi narzędziami poprzedziły dyskusje, które odbyły się w trakcie Kieleckich Dni Kariery w Komunikacji Marketingowej, w których uczestniczyli uczniowie i nauczyciele technikum reklamy z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika, studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego i zarządzania oraz modelowania komputerowego Politechniki Świętokrzyskiej, oraz doradcy zawodowi z kieleckich instytucji świadczących tę usługę, w tym z Miejskiego Urzędu Pracy.
Zachęcamy do pobierania bezpłatnych materiałów:
• Aplikacja Super Staż,
• Aplikacja Super Staż Edu,
• Poradniki dla uczniów, nauczycieli i doradców zawodowych
Powrót