Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która wprowadziła zmiany w zasadach rejestracji w urzędach pracy. Przepisy nowej ustawy umożliwiły rejestrację w urzędzie pracy według miejsca zamieszkania, a nie jak dotychczas miejsca zameldowania.
Od 1 czerwca 2025 r. mieszkańcy Kielc zainteresowani zarejestrowaniem w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy posiadają następujące możliwości:
- osobista wizyta w Miejskim Urzędzie pracy w Kielcach
- termin wizyty można uzgodnić dzwoniąc pod numer telefonu (41) 340 60 03;
- wcześniejsza rezerwacja terminu rejestracji umożliwia skrócenie czasu jaki osoby ubiegające się o zarejestrowanie jako bezrobotne i poszukujące pracy spędzają w urzędzie pracy oczekując na rejestrację.
- rejestracja elektroniczna za pośrednictwem systemu rejestracji, dostępnego na platformie praca.gov.pl
- ten rodzaj rejestracji nie wymaga osobistej wizyty w urzędzie. Niezbędne do rejestracji dokumenty należy zeskanować, a wniosek opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Jest to preferowana forma rejestracji w MUP w Kielcach.
Obsługa spraw dotyczących statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy realizowana przez Wydział Rejestracji i Obsługi Cudzoziemców
- przepisy nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia kładą nacisk na cyfryzację usług i komunikację elektroniczną pomiędzy urzędem pracy, a osobą bezrobotną. Dotychczasowe konta na praca.gov.pl przekształciły się w indywidualne konta umożliwiające składanie wniosków i pism oraz wymianę korespondencji.
Pisma w sprawach dotyczących m.in.:
- zgłoszenia zmian w danych zawartych w karcie rejestracyjnej (adres, numer telefonu, stan cywilny itp.),
- zgłoszenia okoliczności powodujących utratę statusu osoby bezrobotnej i prawa do przyznanych świadczeń pieniężnych (np. podjęcie zatrudnienia, rozpoczęcie/wznowienie działalności gospodarczej, zmiana miejsca zamieszkania, otrzymanie świadczeń spoza MUP itp.),
- oświadczenia o braku gotowości do podjęcia zatrudnienia z powodu urodzenia dziecka,
- wniosku o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym członków rodziny,
- wniosku o wydanie zaświadczenia (w tym RP-7),
- dostarczenia lub zmiany numeru rachunku bankowego
należy składać:
- za pośrednictwem formularzy elektronicznych dostępnych na platformie praca.gov.pl,
- za pośrednictwem Elektronicznej Platforma Usług Administracji Publicznej – EPUAP,
- za pośrednictwem systemu e-doręczeń,
- listownie za pomocą operatora pocztowego,
- poprzez dostarczenie pisma do Miejskiego Urzędu Pracy w Kielcach.
Na platformie praca.gov.pl dostępne są formularze elektroniczne umożliwiające rejestrację, wyrejestrowanie i zgłoszenie zmiany danych w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach:
KRB - Wniosek o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy,
PSZ-KRBU - Uzupełnienie załączników do wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy,
PSZ- ZPP - Zgłoszenie podjęcia pracy,
PSZ-ZRDG - Zgłoszenie rozpoczęcia lub wznowienia działalności gospodarczej,
PSZ-WPSB - Wniosek o pozbawienie statusu osoby bezrobotnej,
PSZ-RPOU - Rezygnacja osoby poszukującej pracy z pomocy określonej w ustawie,
PSZ-WPDA - Wniosek o przyznanie i wypłatę dodatku aktywizacyjnego,
PSZ-WPD - Wniosek o przeniesienie dokumentów do urzędu pracy właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania,
PSZ-WWZ - Wniosek o wydanie zaświadczenia,
PSZ-PSK - Wniosek o przelew świadczenia na rachunek bankowy,
PSZ-PU - Pismo do urzędu.