Ogólnopolski Tydzień Kariery to doroczna akcja, która powstała w 2009 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP i jest przez nie koordynowana. Cele OTK to niezmiennie: propagowanie świadomego wyboru ścieżki kariery i promocja usługi poradnictwa zawodowego. Przedsięwzięcie co roku ma nowe hasło przewodnie. W 2024 r. brzmiało ono: „Pasja – Motywacja – Odwaga". XVI OTK odbył się w dniach 14-20 października.
SDSiZ podkreśla, że istotne jest powstawanie trwałych rezultatów, a zatem takich rozwiązań, z których korzystać mogą inni. W niniejszym artykule udostępniamy do bezpłatnego pobierania efekty naszych prac z ubiegłego roku.
1. Gra fabularna Z jaskini na szczyt
Cele: poznanie przez graczy świata zawodów, które wykonują osoby z ich otoczenia, doskonalenie umiejętności planowania, zarządzania czasem, radzenia sobie ze stresem i podtrzymywania motywacji.
Grupa docelowa: uczniowie biorący udział w procesie poradnictwa zawodowego, miłośnicy gier RPG.
Forma gry: Z jaskini na szczyt, to gra fabularna, czyli RPG [role-playing game]. Podstawę rozgrywki stanowi wspierana krótkim podręcznikiem wyobraźnia osoby pełniącej funkcję Mistrza Gry, dlatego też ważne jest wskazanie z grona młodzieży kogoś, kto zdoła takie wyzwanie podjąć.
Elementy: Każdy gracz otrzymuje teczkę i własną kostkę do gry (sugerujemy używanie kostek dziewięciościennych, ale w przypadku ich braku, można stosować standardowe). W teczce wszyscy znajdą karty wywiadu i karty notatek. Natomiast osoba prowadząca rozgrywkę MG dostanie obszerniejszy podręcznik wprowadzający w fabułę. Króciutkie wprowadzenie otrzymają też gracze, ale sama rozgrywka ma być dla nich niespodzianką i zaskoczeniem.
Rozgrywka: rozgrywka składa się z dwóch etapów, co jest odejściem od klasycznego RPG; innowacją mającą na celu wzmocnienie zawodoznawczych walorów zabawy.
Etap I:
Uczestnicy gry otrzymują na zajęciach teczki z materiałami (kości lepiej rozdać w dniu rozgrywki, można też poprosić uczestników o przyniesienie własnych kostek do gry) i do drugiego etapu mają czas na przeprowadzenie wywiadów z trzema osobami pracującymi z ich najbliższego otoczenia oraz zapoznanie się z podręcznikami. Proponujemy, żeby odstęp między etapami wynosił nie mniej niż tydzień. Zwłaszcza MG potrzebuje czasu na zapoznanie się z podręcznikiem i wymyślenie krainy, w której gra będzie się toczyć. Gracze zaś muszą zaplanować swoje postaci: awatary, imiona, umiejętności, cechy charakteru. Etap II:
W grach fabularnych czas przeważnie jest mierzony stopniem zmęczenia graczy lub osiągnięciem celu. Proponujemy poświęcić na rozgrywkę nie mniej niż 45 minut. Gdyby grę należało przerwać, MG musi zaznaczyć w swoich notatkach, w którym miejscu to nastąpiło, wówczas będzie można kontynuować zabawę na kolejnych zajęciach lub nawet po lekcjach, jeśli taka forma intelektualnej zabawy wyobraźniom się uczestnikom spodoba.Do pobrania: grafika gry, wprowadzenie dla doradców, karty gry (format PDF).
2. Ebook „Poradnictwo - przemiany i rozwój. Krótkie wprowadzenie"
W e-booku odpowiadamy na pytania – czym jest praca i czy jest ważna dla człowieka, czym jest samo poradnictwo zawodowe i na czym polega. Poruszamy temat Centrum Wspierania Kariery – projektu pilotażowego, który Miejski Urząd Pracy w Kielcach kontynuuje do dziś. Na koniec o swoich odczuciach związanych z pracą doradcy zawodowego opowiedziały doradczynie prowadzące zajęcia dla kielczan.
Cele: promocja usługi poradnictwa zawodowego, zaprezentowanie lokalnego spojrzenia na poradnictwo oraz przedstawienie projektu pilotażowego.
Grupa docelowa: osoby zainteresowane tematem poradnictwa, doradcy zawodowi.
3. Rebusy z MUP
Podczas XVI OTK powstały rebusy nawiązujące do hasła OTK „Pasja- Motywacja-Odwaga", które opublikowane zostały na naszych profilach na Facebook'u. Graficzne zagadki związane z zawodami wymagającymi pasji, motywacji i odwagi mogą stanowić materiał pomocniczy do prowadzenia zajęć.
Cele: promocja inicjatywy Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery oraz usługi poradnictwa zawodowego. Stworzenie rozrywki w postaci łamigłówek jako inspirujących i kreatywnych treści, które sprawdzą się także podczas zajęć doradczych.
Grupa docelowa: obserwujący media społecznościowe MUP, doradcy zawodowi i grupy warsztatowe.
4. Piosenka o urzędzie pracy (tekst Chat GPT)
Udostępniamy tekst piosenki, który powstał przy użyciu sztucznej inteligencji. To utwór opowiadający o wizycie w Urzędzie Pracy z perspektywy osoby poszukującej zatrudnienia.
Cele: promocja inicjatywy Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery oraz usług pośrednictwa i poradnictwa zawodowego.
Grupa docelowa: obserwujący media społecznościowe MUP, doradcy zawodowi