Trwałe efekty XVI OTK. Bezpłatne materiały dla doradców (do pobrania)

Print Drukuj
W październiku 2024 roku odbył się Ogólnopolski Tydzień Kariery. W jego trakcie powstały materiały, z których mogą w swojej pracy korzystać doradcy zawodowi. Udostępniamy je do bezpłatnego pobierania.

Ogólnopolski Tydzień Kariery to doroczna akcja, która powstała w 2009 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP i jest przez nie koordynowana. Cele OTK to niezmiennie: propagowanie świadomego wyboru ścieżki kariery i promocja usługi poradnictwa zawodowego. Przedsięwzięcie co roku ma nowe hasło przewodnie. W 2024 r. brzmiało ono: „Pasja – Motywacja – Odwaga". XVI OTK odbył się w dniach 14-20 października.
SDSiZ podkreśla, że istotne jest powstawanie trwałych rezultatów, a zatem takich rozwiązań, z których korzystać mogą inni. W niniejszym artykule udostępniamy do bezpłatnego pobierania efekty naszych prac z ubiegłego roku.

1. Gra fabularna Z jaskini na szczyt

Cele: poznanie przez graczy świata zawodów, które wykonują osoby z ich otoczenia, doskonalenie umiejętności planowania, zarządzania czasem, radzenia sobie ze stresem i podtrzymywania motywacji.
Grupa docelowa: uczniowie biorący udział w procesie poradnictwa zawodowego, miłośnicy gier RPG.
Forma gry: Z jaskini na szczyt, to gra fabularna, czyli RPG [role-playing game]. Podstawę rozgrywki stanowi wspierana krótkim podręcznikiem wyobraźnia osoby pełniącej funkcję Mistrza Gry, dlatego też ważne jest wskazanie z grona młodzieży kogoś, kto zdoła takie wyzwanie podjąć.
Elementy: Każdy gracz otrzymuje teczkę i własną kostkę do gry (sugerujemy używanie kostek dziewięciościennych, ale w przypadku ich braku, można stosować standardowe). W teczce wszyscy znajdą karty wywiadu i karty notatek. Natomiast osoba prowadząca rozgrywkę MG dostanie obszerniejszy podręcznik wprowadzający w fabułę. Króciutkie wprowadzenie otrzymają też gracze, ale sama rozgrywka ma być dla nich niespodzianką i zaskoczeniem.
Rozgrywka: rozgrywka składa się z dwóch etapów, co jest odejściem od klasycznego RPG; innowacją mającą na celu wzmocnienie zawodoznawczych walorów zabawy.
Etap I:
Uczestnicy gry otrzymują na zajęciach teczki z materiałami (kości lepiej rozdać w dniu rozgrywki, można też poprosić uczestników o przyniesienie własnych kostek do gry) i do drugiego etapu mają czas na przeprowadzenie wywiadów z trzema osobami pracującymi z ich najbliższego otoczenia oraz zapoznanie się z podręcznikami. Proponujemy, żeby odstęp między etapami wynosił nie mniej niż tydzień. Zwłaszcza MG potrzebuje czasu na zapoznanie się z podręcznikiem i wymyślenie krainy, w której gra będzie się toczyć. Gracze zaś muszą zaplanować swoje postaci: awatary, imiona, umiejętności, cechy charakteru.
Etap II:
W grach fabularnych czas przeważnie jest mierzony stopniem zmęczenia graczy lub osiągnięciem celu. Proponujemy poświęcić na rozgrywkę nie mniej niż 45 minut. Gdyby grę należało przerwać, MG musi zaznaczyć w swoich notatkach, w którym miejscu to nastąpiło, wówczas będzie można kontynuować zabawę na kolejnych zajęciach lub nawet po lekcjach, jeśli taka forma intelektualnej zabawy wyobraźniom się uczestnikom spodoba.
Do pobrania: grafika gry, wprowadzenie dla doradców, karty gry (format PDF).

2. Ebook „Poradnictwo - przemiany i rozwój. Krótkie wprowadzenie"

W e-booku odpowiadamy na pytania – czym jest praca i czy jest ważna dla człowieka, czym jest samo poradnictwo zawodowe i na czym polega. Poruszamy temat Centrum Wspierania Kariery – projektu pilotażowego, który Miejski Urząd Pracy w Kielcach kontynuuje do dziś. Na koniec o swoich odczuciach związanych z pracą doradcy zawodowego opowiedziały doradczynie prowadzące zajęcia dla kielczan.

Cele: promocja usługi poradnictwa zawodowego, zaprezentowanie lokalnego spojrzenia na poradnictwo oraz przedstawienie projektu pilotażowego.
Grupa docelowa: osoby zainteresowane tematem poradnictwa, doradcy zawodowi.

3. Rebusy z MUP
Podczas XVI OTK powstały rebusy nawiązujące do hasła OTK „Pasja- Motywacja-Odwaga", które opublikowane zostały na naszych profilach na Facebook'u. Graficzne zagadki związane z zawodami wymagającymi pasji, motywacji i odwagi mogą stanowić materiał pomocniczy do prowadzenia zajęć.

Cele: promocja inicjatywy Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery oraz usługi poradnictwa zawodowego. Stworzenie rozrywki w postaci łamigłówek jako inspirujących i kreatywnych treści, które sprawdzą się także podczas zajęć doradczych.
Grupa docelowa: obserwujący media społecznościowe MUP, doradcy zawodowi i grupy warsztatowe.

4. Piosenka o urzędzie pracy (tekst Chat GPT)

Udostępniamy tekst piosenki, który powstał przy użyciu sztucznej inteligencji. To utwór opowiadający o wizycie w Urzędzie Pracy z perspektywy osoby poszukującej zatrudnienia.
Cele: promocja inicjatywy Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery oraz usług pośrednictwa i poradnictwa zawodowego.
Grupa docelowa: obserwujący media społecznościowe MUP, doradcy zawodowi

Załączniki

Rebus 3
Rebus 3.pdf 72 KB
Rebus 2
Rebus 2.pdf 1556 KB
Rebus 1
Rebus 1.pdf 1128 KB
Ebook Poradnictwo przemiany i rozwój
Ebook Poradnictwo przemiany i rozwój.pdf 2311 KB
Piosenka AI W urzędzie pracy
Piosenka AI W urzędzie pracy.pdf 508 KB
Gra RPG okładka
Gra RPG okładka.pdf 3292 KB
Gra RPG Pomocnik Mistrza Gry
Gra RPG Pomocnik Mistrza Gry.pdf 104 KB
Gra RPG Karta notatek
Gra RPG Karta notatek.pdf 68 KB
Gra RPG Karta celu
Gra RPG Karta celu.pdf 134 KB
Gra RPG Karta postaci
Gra RPG Karta postaci.pdf 101 KB
Gra RPG Podręcznik graczy
Gra RPG Podręcznik graczy.pdf 100 KB
Gra RPG Podręcznik Mistrzów Gry
Gra RPG Podręcznik Mistrzów Gry.pdf 157 KB
Gra RPG Wprowadzenie dla doradców
Gra RPG Wprowadzenie dla doradców.pdf 131 KB
Gra RPG Karta wywiadu
Gra RPG Karta wywiadu.pdf 102 KB
Informacje o publikacji dokumentu